Jeuk jeuk en nog meer jeuk! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jil Meegdenburg - WaarBenJij.nu Jeuk jeuk en nog meer jeuk! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jil Meegdenburg - WaarBenJij.nu

Jeuk jeuk en nog meer jeuk!

Door: Jil

Blijf op de hoogte en volg Jil

02 Juli 2014 | Suriname, Paramaribo

Wat ik ook smeer, het lijkt ze niet af te schrikken! Dagelijks ontdek ik dat er op wonderbaarlijke wijze weer muggenbulten bij zijn gekomen, ik schat dat de teller nu op zo'n 30-40 staat. Ik word soms echt gek van de jeuk haha, maar goed, krabben maakt het alleen maar erger, dus ik probeer dat niet te doen (lukt me natuurlijk niet altijd!). Gisteren was hier in Suriname een nationale feestdag, Keti-Koti dag, dat staat voor gebroken ketenen. Op deze dag vieren ze hier dat op 1 juli 1863 de slavernij is afgeschaft door Nederland. Eén van de twee artsen bij mijn stage adres, een wat autoritaire man, zei: 'we vieren morgen dat jou opa mijn opa de vrijheid heeft gegeven'. Of die dit nou goed bedoelde of niet, daar ben ik nog niet helemaal over uit. De avond voor Keti-Koti dag was er een groot festival bij White Beach, een gemaakt strand aan de Surinamerivier. Hier ging ik met mijn huisgenootjes heen, we gingen met een partybus, een bus die in Engeland ook rond rijdt, open van boven en dan de muziek snoeihard aan. Ik moet zeggen, dat was hartstikke leuk, alhoewel ik soms wel dacht als we nu een ongeluk krijgen loopt het niet goed af... Eenmaal op White Beach waren allemaal verschilllende eettentjes, podiums met artiesten als Shermanology, heel gezellige sfeer op zo'n strand!

De volgende dag ben ik het centrum ingegaan, er waren overal kraampjes, 99% met eten (nu snap ik waarom mensen hier vaak wat stevig zijn) en mensen hadden zich allemaal mooi aangekleed. Hier en daar werd nog wat muziek gemaakt, maar er werd voornamelijk gegeten! De kraampjes stonden vooral in de Palmentuin, dit ligt achter het presidentieel paleis, hier vindt je overdag wat schaduw. 's Avonds schijnt het niet verantwoord te zijn om er doorheen te lopen in verband met junkies en dat ze je mogelijk overvallen. Nou is het sowieso niet slim om in het donker (hier al om 18:30) alleen over straat te gaan, dus dat doe ik ook niet.

Mijn stage loop ik momenteel bij Stichting Lobi, dit is een stichting die de gezondheid van vrouwen wil verbeteren. Vrouwen kunnen hier terecht voor family planning, dus vragen over anticonceptie, zwangerschap enz. Er wordt gescreend op baarmoederhalskanker, borstonderzoek verricht, SOA's, het lijkt een beetje op gynaecologie. De openingstijden zijn van 7-15, maar ik hoef er maar van 8-14 te zijn, daarna doen ze voornamelijk administratief werk Klinkt best goed hoor ik jullie nu denken, maar in deze hitte voelen die paar uur en het langzame tempo hetzelfde aan als een volle dag co-schappen in Nederland haha! Er werken een tiental zusters en twee artsen. Ik heb maandag meegelopen met zuster Maaike met family planning. Je ziet dan veel jonge meisjes die nog op school zitten en zwanger zijn geraakt, die dan anticonceptie willen. Veel mensen horen op straat ook verhalen waar niks van klopt, dus veel voorlichting geven is één van de dingen die de zusters veel doen. Ik heb zelf vooral bloeddruk opgemeten en soms een prik gezet. Bij nieuwe patiënten werd ook uitgebreid stilgestaan bij hun relatie. Of hun man lief voor hun was, of ze het goed met de schoonfamilie konden vinden. Of ze broers hadden of een vader die wel voor ze op zou komen. Schijnbaar speelt mishandeling hier nog wel, we hadden ook één meisje met een blauw oog en een meisje met haar hele nek vol zuigzoenen, zodat haar man zeker wist dat er geen andere mannen naar haar toe zouden komen. Veel vrouwen gaven aan wel bang te worden als hun partner boos werd, dus dat vond ik wel indrukwekkend.

Oh en sinds vandaag bezit ik een fiets! Of dat verantwoord is hier, daar ben ik nog niet over uit. Ik moet hier dus links fietsen, maar mensen rijden best roekeloos. De straten hier, lijken allemaal op elkaar, dus ik ben vanochtend zigzaggend uiteindelijk aangekomen waar ik moest zijn. Af en toe zien ze me hier op de hoek van een straat weer geconcentreerd naar mijn kaart kijken, zoekend waar ik nou in hemelsnaam ben! Haha, maar ik ben ook weer thuis gekomen, dus ik red me wel!

Ik kan nog wel zo'n verhaal typen, maar dat bewaar ik tot de volgende keer. Leuk om alle leuke reacties te lezen van iedereen!

Liefs vanuit de Gonggrijpstraat;)

  • 02 Juli 2014 - 21:16

    Marieke:

    Geniet ervan lieverd!!!

  • 02 Juli 2014 - 21:30

    Marit:

    Leuk om te lezen jil! Veel plezier en succes met de jeuk ;)

  • 02 Juli 2014 - 21:37

    Yvonne:

    Wat leuk om zo je verhaal te lezen! Je maakt genoeg mee in ieder geval!! Erg leuk. Succes en zie je volgende verhaaltje wel weer verschijnen! :) X

  • 02 Juli 2014 - 21:48

    Mirella:

    Leuk om weer een berichtje te lezen!

  • 02 Juli 2014 - 22:42

    Harry:

    Hallo Jill,

    kokosolie ( verkopen ze in sur, heeft wel een geurtje) op de jeukende plekken of anders sudocreme.

    Succes en veel plezier in Suriname.
    Harry (stageburo en studentenappartementen i.o)

  • 03 Juli 2014 - 08:04

    Linda:

    Hoi Jil,

    Fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt en het leuk is met je huisgenootjes.
    Ik kan me voorstellen dat er verschillen zijn t.a.v. de medische kennis in Nederland en Suriname. Het is wel goed om eens iets verder te kijken, een hele ervaring.

    Tja.....overal muziek kan ik wel handelen maar........allemaal eettentjes..........meer iets voor jou!

    Vervelend van die muggenbulten, probeer de tips maar eens uit.
    Hopelijk heb je er wat aan.

    Goed uitkijken en LINKS houden, hier is alles goed, tot mails.

    Liefs van ons.

  • 03 Juli 2014 - 09:17

    Mark En Frederiek:

    Hey Jil,

    die bulten staan je niet zo goed! Er zullen daar toch vast wel middeltjes zijn tegen de jeuk, zeker in die medische omgeving waarin jij vertoeft. En anders gewoon afzien!

    Het is inderdaad een kleurrijke samenleving.

    Enjoy and have fun!

    Groeten en tot skype!

  • 03 Juli 2014 - 19:47

    Ingrid:

    Hoi Jill
    Neem voor de jeuk allergiepilletjes in,
    En maak je muggenbultjes met alcohol schoon koop je bij de Chinees op elke hoek.
    Heb daar zelf ook erg last van als ik in Su ben,vooral in de regentijd
    Maar de pilletjes en de alcohol hebben altijd wel een goeie werking ..
    Gr. Ingrid

  • 03 Juli 2014 - 21:31

    Annelie:

    Ik had hetzelfde in Thailand. Deet kopen bij de apotheek, had toen 80% deet en tijgerbalsem smeren tegen de jeuk!
    Verder vooral lekker genieten :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jil

Actief sinds 21 Juni 2014
Verslag gelezen: 786
Totaal aantal bezoekers 10181

Voorgaande reizen:

28 Juni 2014 - 24 Augustus 2014

Coschappen in Paramaribo!

Landen bezocht: