Een beetje piri piri! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jil Meegdenburg - WaarBenJij.nu Een beetje piri piri! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jil Meegdenburg - WaarBenJij.nu

Een beetje piri piri!

Door: Jil

Blijf op de hoogte en volg Jil

09 Juli 2014 | Suriname, Paramaribo

Alhoewel ik hier in de grote regentijd zit, wat dagelijks goed te merken is door hozende stortbuien waar ik tracht tussendoor te fietsen (maar wat natuurlijk vaak niet lukt), was ik van mening dat ik toch al wel een kleurtje had opgedaan! De taxi chauffeur waarbij ik afgelopen week instapte dacht daar schijnbaar anders over. Hij vroeg me: hoe lang ben jij hier? Waarop ik antwoordde 1 week. Nou zei die, je bent wel een beetje piri piri, waarna die hard moest lachten, dus schijnbaar was ik toch nog niet zo bruin als ik dacht haha! Maar goed, dat gaat vast goed komen als de regentijd hier over een paar weken ongeveer afloopt, hoop ik wat meer van de zon te kunnen genieten.

Het begint me nu meer en meer op te vallen dat je als blanke vrouw, hier toch als bijzonder wordt ervaren. Als ik 's ochtends naar stage fiets, gaan auto's naast me rijden, ze maken dan geluidjes als pssst pssst. Soms zeggen ze 'poppetje', soms zijn er minder fraaie woorden als hoertje. Proberen te negeren is het enige wat werk, alhoewel ze dan soms gewoon achterstevoren achter het stuur zitten met hun hoofd buiten de auto om je maar aan te staren! Van de week even bij een zwembad hier in de stad geweest met twee huisgenootjes, komt er een groep mannen aangelopen, die gaan zonder iets te zeggen bij ons op onze ligbedden zitten waarna één van hun een foto ging maken. Ik was helemaal beduusd, het moet toch niet gekker worden dacht ik! Dus toen ze na 10 minuten hetzelfde trucje nog een keer uit wilde proberen, hebben we gezegd NEE! Waarna ze zeiden: oh they don't like it... Nee dat klopt! Vervolgens zaten ze zogenaamd foto's van elkaar in het zwembad te maken, maar draaide toevallig de telefoon telkens onze richting op, wel irritant dus! Aan dit soort dingen kan ik nog niet echt wennen, maar je wordt er wel wat harder en onaardiger door, iets wat in NL niet nodig is.

Inmiddels ben ik nu met mijn tweede week stage bij Stichting Lobi bezig, de zusters zijn er supervriendelijk en de artsen, ach, daar heb ik niet zoveel mee te doen. De zusters beginnen om 07:15 met werken, meestal is het 's ochtends heel druk. Vrouwen kunnen zonder afspraak langskomen en zich melden voor een baarmoederhalsonderzoek, fluor/SOA analyse, borstonderzoek of het verkrijgen van informatie rondom anticonceptie. De twee artsen komen rustig om 09:00 binnenlopen en doen naar mijn idee niet zoveel. Meestal hebben zij om 9, 11 en 13 uur een afspraak voor het plaatsen van een spiraaltje en als het echt heel druk is, willen ze wel wat andere mensen zien. Ze zijn ook niet zo toegankelijk, dus ik loop liever met de zusters mee, sowieso zie en hoor je dan veel meer over de problemen waar vrouwen hier tegen aan lopen. Zo zie ik veel mensen van Hindostaanse afkomst, die op hele jonge leeftijd uitgehuwelijkt worden en dan soms op hun 15de of 16de al een kind hebben. Vaak wonen deze vrouwen met hun man bij de schoonfamilie in huis, mogen ze niet werken, hebben niet hun eigen geld en voelen zich een soort slaaf. Daarnaast worden ze vaak mishandeld door hun man en zijn ze bang voor hem. We adviseren deze vrouwen dan wat ze kunnen doen, dat hun man hun absoluut niet mag slaan, maar het is een hele lastige situatie, ze hebben niks om op terug te vallen. Vreselijk om te zien! Aangezien er in Suriname natuurlijk veel mensen wonen die weinig geld hebben, bestaat er een sociale kaart. Met deze kaart kunnen vrouwen bijvoorbeeld voor 9SRD (Surinaamse Dollar) de pil krijgen voor 3 maanden. Dat moet je ongeveer delen door 4 om het in euro's te krijgen, dus dat is best goed geregeld. Er blijven echter mensen die echt geen geld hebben om bijvoorbeeld baarmoederhalsonderzoek te doen, dus dan doen ze dat gewoon niet, met als gevolg dat mensen soms een jaar met klachten rondlopen en ziekten pas laat ontdekt worden.

Lekker eten is hier ook een probleem, lekker en vooral ongezond! Suiker, zout en vet en nog meer suiker, zout en vet! Witte rijst, wit brood, koffie drinken ze hier door een mok volle melk op te warmen, 1 klein schepje koffie en dan 3 scheppen suiker, anders is het zo bitter! Dit maakt dat de gemiddelde vrouw die ik zie wel te dik is en mensen hoge risico's op suikerziekte en hoge bloeddruk hebben. We proberen ze dus ook daarop te wijzen.

Maandagavond ben ik gestart met salsa lessen, dat is hier helemaal hot! Uitgaan in discotheken begint hier pas om 01:30 ( en ik vond het in NL altijd al zo laat!!!), daarvoor wordt eerst nog twee uur fanatiek salsa gedanst, dus superleuk. De eerste moves heb ik inmiddels onder de knie!

Volgende week maandag begin ik voor 4 weken bij een huisarts, Eddy Wong Chung! Ik zou eerst bij een andere huisarts lopen, maar daar hadden de stagiaires voor mij geen goede ervaringen mee. Gelukkig hebben ze voor mij een andere huisarts kunnen vinden. Terugkomend op mijn vorige bericht, ik heb inmiddels een middeltje gevonden wat de muggen toch wat afschrik, Tropical Bush! Ik wil niet weten wat erin zit, maar het helpt. Alhoewel als je het niet op tijd weer smeert, je meteen de sigaar bent! Oh en vandaag nog even een fijn moment...pinpas ingeslikt bij de bank! Hij gaf mijn pinpas wel terug, maar niet ver genoeg naar buiten, dus ik kon hem net niet pakken, tot vier keer toe! Toen was het weg pinpas...Dus daar ga ik morgen maar weer achteraan, zo blijf je bezig! Gelukkig had ik nog net wat geld op kunnen nemen, dus hopelijk heb ik hem snel terug!

Vanavond nog even in de stad naar de andere halve finale van het WK wezen kijken. Sommige Braziliaanse dames moesten huilen, hun droom spatte toch wel hard uiteen! Morgen Nederland-Argentinië, hopelijk een mooie wedstrijd met een Nederlandse winnaar! Nou genoeg voor vandaag!

Liefs uit een swingend Paramaribo

  • 09 Juli 2014 - 08:03

    Gerda:

    Mooi verhaal Jil
    Groetjes uit Hattem

  • 09 Juli 2014 - 08:41

    Marit:

    Goed verhaal weer jil! Wat maak je daar veel mee! En super leuk van die salsa lessen :) x

  • 09 Juli 2014 - 08:49

    Daniella:

    Weer leuk om te lezen Jill, hou ons op de hoogte en keep up the good work!

  • 09 Juli 2014 - 09:12

    Frederiek En Mark:

    Hey Jil,

    goed te horen dat je iets tegen die ellendige muggen hebt gevonden wat wel helpt of misschien wel zelfs voorkomt dat je gestoken wordt.

    Tja, dat de rol van de vrouw in de samenleving niet overal hetzelfde is als in NL is niet verbazingwekkend. Maar wel mooi om eens echt aan den lijve te ondervinden. En toch goed dat je misschien een aantal vrouwen kunt helpen, al is het maar een klein beetje!

    Over de pogingen tot charme-offensief van de Surinaamse man zullen we het maar niet hebben. Negeren en kalm blijven is denk ik de beste remedie.

    Ik hoop trouwens niet dat die artsen jouw stukjes ook lezen! Maar ook hier geldt waarschijnlijk dat de artsen in dit soort landen een andere rol hebben dan in NL.

    Ik begrijp dat Roald ook de heupen los moet gaan gooien, zal hij blij mee zijn! Salsa in Hattem, het moet niet veel gekker worden!

    Wij zijn helemaal klaar voor de Argentijnen en dan wacht de finale clash tegen onze vrienden! Wordt boeiend. Robben tegen Bayern, haha! We gaan het zien!

    Vanuit een zeer nat Heerde (ook hier is het regentijd, regent nu onafgebroken al 2 dagen) wensen we je een leuke wedstrijd en veel plezier.

    Groetjes en tos skype!

    Frederiek en Mark

  • 09 Juli 2014 - 14:03

    Tom:

    Het blijft toch ontwikkelingswerk. Je ziet dat het in Nederland nog niet zo slecht is voor de vrouw.
    Blijf genieten voordat je het weet zit je weer in dit miezerige land.

    groet

    Tom

  • 09 Juli 2014 - 14:37

    Linda:

    Hoi Jil,

    Volgens mij heb jij het daar goed naar je zin.
    Die mannen, tja wat moet je ermee..............leuk laten fluiten en gewoon doorfietsen :)
    Salsa lijkt me heel leuk............. lekker gaan dansen......helemaal goed........kan je Roald mooi leren als je terug bent.

    Fijn dat je bij een goed (ander)stage-adres terecht kunt. Je wilt er toch iets aan hebben neem ik aan.

    De voetbal......vanavond erop of eronder...spannend.

    Enne Jil ........volgens mij dender je in dezelfde vaart door als in Nederland..............alles is leuk........maar goed dat het eten daar een beetje aanzet :) ..............

    XX Linda

  • 09 Juli 2014 - 17:58

    Lara:

    Superleuk om je verhalen te lezen Jill! Heel veel plezier nog en geniet van alle bijzondere ervaringen! X Lara

  • 13 Juli 2014 - 16:34

    Zusan:

    Hey Jil!
    Weer heel je verhaal te lezen, wat maak je daar veel mee zeg!!
    En super leuk van je salsalessen :)! Ben benieuwd hoe het komende week bij de huisarts zal zijn, heel veel succes en plezier daar!!!!
    Liefs Zusan

  • 13 Juli 2014 - 16:34

    Zusan:

    Hey Jil!
    Weer heel je verhaal te lezen, wat maak je daar veel mee zeg!!
    En super leuk van je salsalessen :)! Ben benieuwd hoe het komende week bij de huisarts zal zijn, heel veel succes en plezier daar!!!!
    Liefs Zusan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jil

Actief sinds 21 Juni 2014
Verslag gelezen: 1262
Totaal aantal bezoekers 10217

Voorgaande reizen:

28 Juni 2014 - 24 Augustus 2014

Coschappen in Paramaribo!

Landen bezocht: