Galibi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jil Meegdenburg - WaarBenJij.nu Galibi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jil Meegdenburg - WaarBenJij.nu

Galibi

Door: Jil

Blijf op de hoogte en volg Jil

15 Juli 2014 | Suriname, Paramaribo

De week is weer begonnen na een prachtig weekend in Galibi, dit is een natuurreservaat wat zich bevindt bij de uitmonding van de Marowijnerivier en wat alleen per boot bereikbaar is. Tussen het witte zand en de palmbomen bevinden zich huizen en open woonhutten, waar we de nacht doorgebracht hebben. Stroom tussen 17 en 23, wel werd de generator wat eerder aangezet i.v.m. NL-Brazilië haha! Aan de andere kant van deze rivier ligt Frans Guyana, hier zijn we ook met een bootje naar toe gevaren om daar in Saint Laurent even rond te lopen. Je ziet en hoort dan opeens allemaal Frans, wel bijzonder. De reden om naar Galibi te gaan was voornamelijk schildpadden kijken! 's Nachts om 02;00 zijn we met een bootje naar de strand bij Frans Guyana gevaren om de schildpadden te zoeken. Vanaf half februari tot half augustus leggen verschillende soorten schilpadden hun eieren op de stranden van Galibi en Frans Guyana. Soms wel tot 200 schildpadden per nacht! hadden geluk, want op dit moment komt de reusachtige aikanti (lederschildpad). Deze dieren komen eens in de 2-3 jaar hun eieren leggen op het strand. De schildpad kruipt naar een hoger deel van het strand en begint daar een gat van zo'n 80 cm diep te graven, vervolgens worden hier zo'n 80-100 eieren in geworpen. Daarna maakt ze het gat dicht om een paar meter verder nog een schijnnest te maken (toch slim!), waarna ze weer in zee verdwijnen. Het was echt bizar hoe groot deze schildpadden zijn, echte oerbeesten! En langzaam? Ze waren behoorlijk snel als je bedenkt dat ze 600-800 kilo wegen! We hebben uiteindelijk 5 exemplaren mogen bewonderen, een prachtige ervaring! De dag erna op onze terugweg in de boot hebben we ook nog een hele school dolfijnen stroomafwaarts zien zwemmen, welliswaar niet zo dichtbij, maar toch heel bijzonder!

Inmiddels ben ik vandaag in mijn derde stageweek beland, mijn vorige stage heb ik goed afgerond. Na twee weken Stichting Lobi nu ondergebracht bij een huisartsenpraktijk, een wat actievere stage dus de tijd gaat wat sneller. Ik zie zelf patiënten en mijn consulten worden opgenomen en aan het einde van de ochtend met de huisarts besproken. Dit wordt in NL ook wel hier en daar gedaan, maar meestal is hier te weinig tijd voor, dus dat is wel heel leerzaam voor mij! Het enige is dat de huisarts vindt dat het consult in 2 minuten klaar moet zijn. Uitleg is niet nodig, want mensen snappen het toch niet volgens hem (als je het niet uitlegt dan snappen ze het inderdaad niet denk ik dan), het moet snel snel snel, anders raak je volgens hem overspannen! Het hele sociale deel waar in Nederland tijdens de studie zo op gehamerd wordt, is hier totaal niet aan de orde. Dat is wel even wennen, omdat ik van mening ben dat een beetje uitleg op zijn tijd geen kwaad kan. Aan de andere kant bent je hier DE ARTS, mensen nemen aan wat je zegt met 'ja dokter' en 'nee dokter'. In Nederland komen mensen met uitgeprinte diagnoses en behandelingen van internet. Dus in dat opzicht moet je in NL soms wel wat meer uitleg geven, om mensen in te laten zien waarom je een bepaalde route kiest. Ik heb pas één dag meegedraaid, maar wat me op is gevallen is dat veel mensen snel komen. Mensen hebben 1 dag hoofdpijn, of 1 dag keelpijn, vaak willen ze dan gewoon een 'attest', dit is een bewijs wat je als dokter schrijft voor de werkgever, dat de werknemer ziek is op die en die dag. In Suriname moeten mensen nog altijd zo'n bewijs meenemen wanneer ze één of meerdere dagen niet op hun werk verschijnen. Je moet dus wel een beetje op je strepen staan soms en niet iedereen zomaar een aantal dagen vrij geven bij een verkoudheid.

Aankomend weekend ga ik zaterdag op zondag naar de goudmijnen, waarbij we logeren in een dorp wat ontstaan is en draait om de goudgraverij. Ik ben erg benieuwd, misschien vind ik nog een klompje haha! Tevens bezoeken we dan Brownsberg, de eerste kennismaking met het echte binnenland! Het is een berg (verrassing) met een natuurreservaat van 6000 ha jungle met veel verschillende soorten dieren. Verder ben ik nog volop bezig met de salsa-moves, die steeds wat soepeler verlopen!

Leuk om altijd de reacties te leren trouwens, geniet van het mooie weer in NL!

Liefs


  • 15 Juli 2014 - 08:40

    Anne:

    Jil, Wat een mooie verhalen weer! Je bent volop aan het genieten zie ik al! Blijf dat vooral doen van deze onvergetelijke ervaring! Geniet ervan en succes met je stage.
    Ben benieuwd welke wilde beesten je spot op 'de berg'!

    Liefs,
    Anne

  • 15 Juli 2014 - 09:08

    Hans:

    Hallo Jil
    Leuk om je verhaal te lezen.
    Lijkt me een hele ervaring om die oerbeesten te zien.
    Mocht je aankomend weekend op een goudader stuiten bel me dan.
    Drie weken vakantie dus we kunnen helpen delven.
    Geniet ervan.
    Hans en Linda

  • 15 Juli 2014 - 10:15

    Frederiek En Mark:

    Hey Jil,
    we zijn blij te lezen dat je zo geniet van je verblijf in Suriname en dat je veel ziet en doet! Geweldige ervaring en een unieke kans om een andere cultuur op te snuiven.

    Mooi om te lezen dat de "arts" zo'n andere rol heeft daar t.o.v. NL. Als arts heb je altijd gelijk!!!! Ook als je geen gelijk hebt, mooi is dat! Dat wordt afkicken als je terug bent! Veel voorkomende ziekte lijkt daar toch "aanstelliritus" te zijn, kan je mooi je strenge gezicht tonen aan die zielige patiënten!

    Cool (what's in a name) om lekker het binnenland in te trekken. Spannend, en we zijn heel benieuwd naar de foto's en verhalen van je jungle-avontuur. Ik heb even gekeken naar "Brownsberg", overal lees ik vogelspinnen, slangen, brulapen, agoeti's en trompetvogels. En niet te vergeten douchen onder de waterval! Ben benieuwd wat ze daar eten?????


    We wensen je veel plezier en geniet er van!

    Frederiek en Mark

  • 15 Juli 2014 - 11:00

    Tom:

    Ik lees je verslagen met genoegen, net of ik zelf even bij ben. Altijd al gedacht dat Suriname mooi was en jij laat nu zien dat dat zo is. Leuke foto's ook.
    Vergeet niet land te claimen voor een goudmijn.
    Veel plezier en we wachten op je volgende verslag.

    Tom

  • 15 Juli 2014 - 19:02

    Ilse:

    Ha Jil, een heerlijk verhaal om te lezen! Je hebt je ook goed verdiept in de wereld van de schildpadden zo te lezen. Leuk! Bijzonder dat het dokter zijn daar zo anders is, heeft z'n goede maar ook minder goede kanten. Heel veel succes en vooral plezier nog!! Liefs Albert & Ilse!

  • 15 Juli 2014 - 19:52

    Linda Landman:

    Hoi Jil,

    Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt en van alles onderneemt.
    Ben benieuwd naar het volgende verslag.

    Liefs Linda

  • 15 Juli 2014 - 22:23

    Laila:

    Hi Jil,

    Met veel plezier lees ik elke keer je verhalen. Leuk om je avonturen te blijven volgen en fijn dat je het naar je zin hebt. Het ziet er allemaal prachtig uit. Heel veel succes met je stage.Jou werkdag zit er nu waarschijnlijk net op. Ik heb net gesport ( zonder jou :(:() dus ga nu maar lamguit op de bank ;). Jij een hele fijne avond nog. Ik kijk uit naar je volgende berichten.

    x Laila

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jil

Actief sinds 21 Juni 2014
Verslag gelezen: 445
Totaal aantal bezoekers 10218

Voorgaande reizen:

28 Juni 2014 - 24 Augustus 2014

Coschappen in Paramaribo!

Landen bezocht: